Fire fejl nørder skal undgå, når de interviewes til medierne

Vi elsker nørder. Nørder, der virkelig ved noget om et felt og brænder for det. Det samme gør medierne – de kalder dem bare oftest for eksperter. Som virksomhed vil du gerne have dem i spil, så de kan være med til at tegne jeres image ude i offentligheden. Desværre sker der ofte det, at interviewet med nørden ikke fører til den ønskede artikel. I stedet er der helt stille fra mediets side. Hvorfor? Det kan du læse om her.

Det er som regel ikke nørderne, der hives frem, når medierne har færten af en dårlig historie. Til gengæld bruges de ofte, når virksomheder vil positionere sig som eksperter og fortælle om nye produkter, løsninger eller spændende, faglige tendenser. Desværre sker det (oftere end man skulle tro), at journalisten efter interviewet ikke skriver en historie, eller at historien blot bliver en lille notits. Og det er ærgerligt og spild af tid for både virksomhed, nørd og journalist.

Der kan være mange grunde til, at et interview ikke ender vellykket. Her er fire typiske faldgruber for nørder – og tips til at undgå dem.

  1. Lost in translation - tag ikke for givet, at journalisten er godt inde i dit felt
    Journalister i dag dækker ofte et bredt område og skal derfor vide lidt om meget i stedet for meget om lidt. Går du ud fra at journalisten kender meget til området og forstår fagtermerne, så risikerer du, at flere af dine guldkorn går tabt. Tal ikke ned til journalisten, men spørg gerne ind til journalistens kendskab til området, når interviewet starter. Eller endnu bedre: research på hvad journalisten har skrevet om forinden. Så kan du hurtigt vurdere, hvad journalistens vidensniveau er inden for dit felt. Forklar fagtermer kort og enkelt, når du bruger dem; I et sprog, hvor alle kan følge med. Så kan journalisten bruge din forklaring til at gøre læserne klogere (og selv blive klogere i processen).
     
  2. No shit Sherlock – fakta kan journalisten selv læse sig til
    En journalist kan selv læse sig frem til, hvad et produkt eller en løsning kan. Så spild ikke tiden på at fortælle om hver en lille produktdetalje. Det interessante er, hvorfor produktet blev udviklet, hvilke behov det opfylder, hvorfor det er nyt og anderledes og om det illustrerer en tendens. Og det er her nørden kommer ind i billedet. Nørden kan svare på alle de tekniske spørgsmål om nødvendigt, men skal også kunne se udover den del og være med til at bringe historien til live, på en måde som kun en person, der brænder for noget, kan.  Dét er nørdens force.
     
  3. Hold dig til emnet – for mange afstikkere udvander historien
    De fleste har nok siddet i en samtale og tænkt, hvordan endte vi med at tale om det her? Den slags samtaler hvor man starter ét sted og ender et helt andet. Det kan være noget så hyggeligt, men det duer ikke, når man taler med en journalist. Hold dig til det, I har aftalt at tale om. Ét emne, måske med et par underemner. Hvis samtalen kommer for langt ud, risikerer du, at journalisten taber sin vinkel, historien drukner blandt alle de andre informationer, eller at journalisten ikke får nok med hjem om det, han eller hun faktisk skulle skrive om. Og det er her historier ender som notitser, hvis de altså overhovedet bliver skrevet.
     
  4. Keep it simple, stupid
    En af de værste brølere man kan begå i et medieinterview, er at komme med en for kompliceret historie. Fagnørdens akilleshæl i interviewsituationen er at forsøge at få de mange detaljer med. Og det er en stor fejl. For journalisten sidder hele tiden og vurderer om historien er nem at videreformidle og om den er interessant for hans/hendes læsere. Falder du igennem på bare ét parameter, så er historien droppet og den venlige journalist fortæller dig, at ”det var interessant baggrundsviden,” men mener i virkeligheden, at dét kommer de næppe til at bruge.

Det er da også lige netop derfor, mange fagnørder har svært ved at se sig selv gengivet i en artikel, som de mener er alt for overfladisk og forsimplende. Men det er bare vilkårene – og der er andre måder, man kan vise den mere komplicerede virkelighed på.

Hvis I har nørder i jeres virksomhed, så vær stolte af dem og lad dem være stolte af sig selv. De skal ikke pakkes ind i en poleret overflade. I stedet skal de lade det skinne igennem, at de er eksperter på et område, de brænder for. Der er ikke noget mere inspirerende end folk, der virkelig brænder for et emne og kan få den entusiasme til at smitte af på andre. Bare sørg for at nørderne er forberedte, forklarende og holder et snævert fokus i interviews. Så bliver de værdifulde kilder for journalister og værdifulde talspersoner for din virksomhed.

Af Anitta Petersen
Anitta Petersen er kommunikationsrådgiver og Account Executive hos kommunikationsbureauet Discus Communications. Hos Discus arbejder Anitta med PR, kommunikation og markedsføring for bureauets B2B-kunder: ”Alle har en god historie. Det handler bare om at finde den rette vinkel og indpakning, så den bliver levende og relevant for modtageren. Noget der ikke altid er nemt – men i dén er grad spændende.”