Forbrugerelektronik fravælges på Facebook

Digitale livsstilsprodukter har tilsyneladende ikke højeste prioritet, når brugere vælger virksomheder, de vil følge på Facebook. Blot 12 pct. af de danske Facebook-brugere holder øje med forbrugerelektronik.

Har man en Facebook-profil, hvilket 66 pct. af deltagerne i en ny undersøgelse har, følger man måske en eller flere virksomheder i strømmen af opdateringer, billeder og kommentarer. Potentialet på verdens mest udbredte sociale medie virker derfor umiddelbart stort for virksomheder, der leverer digitale livsstilsprodukter til et tørstigt forbrugerelektronikmarked. 

Undersøgelse sætter tal på følgere
Men faktisk er det kun rundt regnet hver tredje danske Facebook-bruger, der følger en eller flere virksomheder på Facebook, og ser man på forbrugerelektronik specifikt, er tallet blot 12 pct. Det fremgår af en undersøgelse, som sætter fokus på den digitale forbruger, foretaget af analyseinstituttet Berent på vegne af Discus Communications. 
 
 
Ikke imponerende
Undersøgelsen viser altså, at størstedelen af de danske Facebook-brugere fravælger at følge virksomheder inden for forbrugerelektronik, eller i hvert fald ikke har den slags virksomheder som højeste prioritet. 
 
”Når man tænker på, hvor godt Facebook ligger til livsstil og personlig identitet, og samtidig noterer sig, i hvor høj grad producenter af smartphones, fladskærme, kameraer og andre digitale produkter ønsker at bruge sociale medier i markedsføringen, lyder 12 pct. ikke imponerende,” udtaler adm. direktør i Discus Communications, Niels Christian Jensen. 
 
”Man kunne derfor nemt bebrejde marketingcheferne for at have helligdage i deres støvsugning af mulighederne på de sociale medier. Men marketingcheferne gør ikke for lidt, snarere for meget,” forklarer Niels Christian Jensen.
 
Fejlfortolker Facebook
Samtlige 2800 adspurgte CMO’er i den seneste internationale Social Media Marketing Industry Report siger ifølge Markedsføring, at de bruger Facebook i deres B2C-kommunikation. Det imponerende tal, mener Niels Christian Jensen imidlertid, er udtryk for, at de ikke bruger Facebook på den rigtige måde. 
 
”Vores undersøgelse viser, at mange måske overvurderer eller fejltolker betydningen af Facebook. For Facebook skaber ikke nødvendigvis tillid og virker ikke i købssituationer. Forbrugerne forventer derimod de klassiske dyder af virksomheder, der er på Facebook: kundeservice, information og dialog på dansk,” uddyber han.
 
Ifølge en kortlægning af danske virksomheders anvendelse af blandt andet sociale medier kommer de sociale platforme da generelt set også et godt stykke nede ad listen over værdiskabende salgs- og marketingaktiviteter. Efter otte andre mere effektive metoder, mener blot 28 pct. af danske virksomheder, at sociale medier er mest værdiskabende (Kilde: Networked Business Factbook 2012/13). 
 
Har du fået lyst til at dykke dybere ned i undersøgelsens resultater? Download Digital livsstil i bevægelse – Brand marketing indsigter 2014. Du kan også få yderligere information om undersøgelsen ved at skrive til info@discus-communications.dk.