Hvorfor SEO ikke længere kan stå alene

SEO er noget, du får nogle kodenørder til at integrere på din hjemmeside, så du på magisk vis popper op i toppen af alle Google-søgninger. Sådan er der mange, der tænker, og det er da heller ikke helt forkert. Men der er andre vigtige faktorer, som du bliver nødt til at forholde dig til, hvis du gerne vil skabe mere trafik til firmaets hjemmeside. 

De fleste moderne virksomheder er dybt afhængige af deres hjemmeside. Det er ofte her, den første information søges, og det er derfor også vigtigt, at hjemmesiden er synlig og tilgængelig. Og hvordan bliver den så det? SEO er en fremragende metode til at generere mere trafik fra søgemaskinerne, men hvad nytter det, hvis indholdet ikke er relevant? Og findes der ikke også andre veje ind på hjemmesiden end via Google?

Hvis din hjemmeside skal blive en succes, kræver det naturligvis, at kunderne kommer derind, hvilket SEO til dels kan hjælpe med. For år tilbage handlede SEO om at få skrevet så mange af de rigtige ord ind i teksterne som overhovedet muligt. Man kunne endda opleve rækker af nøgleord listet i bunden af siden, som til tider var skrevet i samme farve som baggrunden. Det stadie er vi heldigvis langt forbi, men der er stadig plads til forbedringer, når det kommer til indhold.

Fokus på indholdet
Den første grund til, at SEO ikke kan stå alene, er, at det ikke nytter noget at få kunderne ind på hjemmesiden, hvis der alligevel ikke er noget relevant der. Det siger sig selv, at der skal være nogle CTA (Call To Actions), som for eksempel mulighed for at købe eller blive kontaktet. Men det kræver også relevant indhold, som får brugerne til at blive hængende lidt længere.

Det andet vigtige argument for en hjemmeside med tiltalende indhold er, at flere og flere søger informationer via sociale netværk. Hvis du kan lave indholdet så interessant, at andre får lyst til at dele det, er du nået meget langt. Det kan ikke opnås med traditionel SEO, og vi ved, at anbefalingerne fra netværk og venner er meget mere værd end anbefalingerne fra Google.

En nyligt offentliggjort undersøgelse fra GlobalWebIndex viser for eksempel, at en tredjedel af de 16-24-årige bruger sociale medier til at researche på produkter. Faktisk viser undersøgelsen, at jo yngre du er, jo større er sandsynligheden for, at du tjekker eksempelvis Facebook eller Instagram, inden Dankortet kommer op af lommen.

Udviklingen understreger blot pointen om, at SEO ikke kan stå alene. Det er et bevis på, at det kræver dygtige kommunikatører at udvikle webtekster. Det handler først og fremmest om at sætte sig ind i sin målgruppe, da al kommunikation skal målrettes denne. Når målgruppen er fastlagt, skal budskabet besluttes. Mange virksomheder falder i ”hvis vi bare får en masse besøgende ind på vores hjemmeside, så sælger vi nok en hel masse”-fælden, men hvis indholdet ikke passer til modtageren, er det skønne spildte kræfter. SEO kan måske være med til at lede trafik ind på din hjemmeside, men det kræver mere end det at skabe dialog og i sidste ende konvertere trafikken til kunder.