Kampen om den digitale forbruger

Lokale og globale brands kæmper på adskillige fronter om at blive fast inventar i forbrugerens livsstil og dermed opnå størst muligt territorie på markedet for forbrugerelektronik. Et af slagene kan vindes på evnen til at bruge ressourcerne i marketingpuljen mest effektivt. 

Den marketingsansvarlige har i dag mulighed for at ramme forbrugerne via et hav af kanaler og platforme, og det er efterhånden kun fantasien, der sætter grænser. Hvis marketingressourcerne skal udnyttes optimalt, er det vigtigt ikke bare at skyde med spredehagl men at imødekomme forbrugerne der, hvor de er, og der hvor de har behovet.

Så hvad er vigtigst for forbrugeren? Og hvad giver det bedste møde med den potentielle kunde i den til tider uoverskuelige mængde af touchpoints? Discus Communications har i samarbejde med analyseinstituttet Berent foretaget en undersøgelse, der afdækker nogle af de faktorer, som spiller ind, når forbrugerne er på udkig efter elektronik og nye gadgets.

Digital livsstil i bevægelse – Brand marketing indsigter 2014, som inviterer indenfor i undersøgelsens resultater, viser eksempelvis, at kun 6 pct. mener, at designet er det vigtigste, når de køber forbrugerelektronik. Overrasket? Tjek undersøgelsen og se, hvor godt du kender dine kommende kunder. Ved du fx hvad Facebook-brugere gerne vil høre fra virksomheder – og hvad de slet ikke er interesserede i? Eller hvor især de unge henter inspiration til deres næste køb?

Web vejer tungt
Hvilke tangenter i marketingklaveret skal du så vælge at spille på? Uanset hvilken målgruppe du satser på, kan det anbefales at gøre noget ekstra ud af websitet og give kunderne god information samtidig med, at de føler sig godt guidet i at beslutte sig for et køb. Det er nemlig denne kanal, der er vigtigst, når forbrugerne søger information for at træffe deres beslutning om køb af produkter – vigtigere end fx en fysisk butik, venner, familie og kollegaer samt artikler og produktanmeldelser.

Omkring en tredjedel af de 913 danskere, der har deltaget i undersøgelsen, angiver, at de først og fremmest træffer deres købsbeslutning på baggrund af informationer fra producentens hjemmeside. Det er altså her, du har størst mulighed for at påvirke et køb og rådgive om alternative produkter samt skabe præference og loyalitet med top kundeservice.

Unge vil ha’ ratings og tests
Har du især kig på de unge forbrugere (18-34 år), vil det være en god idé at satse på PR som supplement til websitet. En del unge (33 pct.) vurderer nemlig information i blade og magasiner som den næst-vigtigste kilde til information efter hjemmesiden, når de skal købe ny elektronik. Så sørg for, at dine produkter bliver omtalt, ratet og testet i gadget-medier, aviser, af bloggere, og hvor det ellers er muligt at få omtale.

Kvinderne finder du på Facebook
Hvis du gerne vil skabe effekt i mødet med kvinderne, skal du navnlig påvirke deres venner, familie og kollegaer. Det er nemlig især her, kvinderne henter inspiration til køb. Og apropos venner, så må Facebook ikke overvurderes som en mulig platform for markedsføring til trods for, at 70 pct. af de adspurgte kvinder har en Facebook-profil.

Pas især på med ikke at lovprise dine produkter, fortælle om kampagner man alligevel ser andre steder og forudsigelige tiltag i din virksomhed, som hurtigt bliver uinteressant. Brug hellere Facebook som en eksklusiv klub for de trofaste følgere og giv dem noget, de ikke får andre steder. Det kan være insider-tips, sneak peaks på produktlanceringer, et kig bag scenen i ny og næ, måske af noget der ikke gik helt som det skulle. Det viser, at der er mennesker bag, og at I er modige nok til at stå frem med det.

Tale er sølv…
Pas på med for hyppige opdateringer på Facebook. Vores undersøgelse viser, at 72 pct. faktisk kun ønsker at høre fra virksomheden 1-2 gange om ugen eller sjældnere.  Til gengæld skal du heller ikke forvente reaktioner fra følgerne. De fleste siger i undersøgelsen, at de aldrig klikker synes godt om (57 pct.), kommenterer (72 pct.) eller deler virksomheders opdateringer eller kommentarer (68 pct.).

Det behøver dog ikke betyde, at de er utilfredse. Det er ofte lettere for mennesker at give negative end positive reaktioner, så vær tilfreds med tavsheden. Den er udtryk for tilfredshed og interesse, så længe følgerne bliver ved at følge din Facebook-side. I kampen om at vinde den digitale livsstil er tale sølv, mens tavshed kan være guld.

Har du fået lyst til at dykke dybere ned i undersøgelsens resultater? Download Digital livsstil i bevægelse – Brand marketing indsigter 2014.  Du kan også få yderligere information om undersøgelsen ved at skrive til info@discus-communications.dk
 
 
LÆS OGSÅ:
 

Tilmeld dig nyhedsbrev