Sådan bliver du mediernes foretrukne talsmand

Det er guld værd for virksomheder at have en dygtig talsperson, som sætter ansigt på virksomheden og kommunikerer vigtige budskaber effektivt gennem medierne. En god talsmand vil nemlig ofte være i medierne, fordi journalister gerne bruger de samme eksperter til at udtale sig inden for forskellige emner – og medierne har adgang til et publikum, som kan være vigtigt for din virksomhed at profilere sig over for. Derfor er det din opgave som talsperson at blive mediernes go-to guy eller gal inden for dit felt. Og vid, at medierne altid er på udkig efter nye potentielle eksperter, de kan bruge. Det betyder, at en talsmandsposition ikke er for evig; nye kan komme og gamle kan blive erstattet.

Bliv journalisternes helt
Som talsperson profilerer du både virksomheden og dig selv som ekspert inden for et givent område, og du får mulighed for at tale om de emner, som du har en meget stor interesse for og viden om. Husk dog altid at have din virksomheds interesser i baghovedet, når du bliver interviewet, skriver blogindlæg eller lignende. Din fornemmeste opgave som talsmand – og som virksomhedens ansigt udadtil – er nemlig at styrke virksomhedens omdømme. Det skal selvfølgelig gøres på en elegant måde, så du ikke bliver den kedelige corporate jukebox, som journalisterne ikke kan fordrage.

Har man erfaring som talsperson, ved man, at det kræver tid og ressourcer at bygge en stærk talsmandsposition op. Men hvordan skal man helt praktisk gribe det an? Her er tre huskeregler, som øger dine chancerne for at blive en sand mediedarling, når forbindelsen til journalisterne først er skabt.

  1. Hav en holdning – gerne med kant
    Husk tilbage på sidste gang, du var til konference: De talere, som står skarpest i erindringen, er oftest dem, som har haft nye indsigter med, har udfordret status quo eller på anden måde har skilt sig ud fra mængden. Det er præcis den samme mekanisme, der er på spil, når det kommer til journalisters valg af eksperter. Hvis du kan levere et budskab og hermed vise en interessant holdning eller bidrage med nye perspektiver på en sag, er det langt mere spændende for dem end at få en opremsning af de budskaber, som de selv kan læse sig til på din virksomheds hjemmeside eller i en pressemeddelelse.
    Det er meget normalt, at talspersoner i store internationale virksomheder har en frygt for at “tale over sig” og få den internationale organisation på nakken. For eksempel ved at sige noget, som bliver taget ilde op, fordi det ikke flugter 110 procent med corporate-linjen. Hvis man er bange for at træde nogen over tæerne, er det en god ide at snakke med sin kommunikations- eller marketingchef inden interviewet og gøre dem opmærksomme på den holdning, man har tænkt sig at fremføre. På den måde kan de sørge for at gyde olie på vandene internt, inden du gennemfører interviewet.
    Man kan sagtens forene kant og corporate. Og hvis du tør mene noget, vil du hurtigt opleve, at dine udtalelser fylder mere i artiklerne og udsendelserne – og at journalisterne vender tilbage til dig næste gang, de har brug for input inden for dit område.
    Læs om faldgruberne i selve interviewsituationen her.
     
  2. Plej din talsmandsposition
    Det giver pote at bruge tid på din talsmandsposition – også når der ikke er et egentligt interview eller en specifik aktivitet planlagt. Pleje af din talsmandsposition handler om at træne din præstation, indsamle den seneste viden og fremvise din ekspertise med jævne mellemrum.
    Træning af din interviewpræstation er tid godt givet ud. For helt nye talspersoner handler det om at få styr på, hvordan man håndterer forskellige typer af journalister, hvordan man holder fokus og får sagt det, man gerne vil, og hvordan journalisterne egentlig arbejder. For mere trænede talspersoner går det ud på at forbedre sin præstation og blive endnu bedre til at servere sine budskaber optimalt for journalisterne. Med god træning og forståelse for, hvilke præmisser journalisterne arbejder under, kan du bedre imødekomme deres behov og aflevere dit budskab sikkert og præcist. Jo skarpere du er, jo nemmere er du at interviewe.
    For at pleje din talsmandsposition er det også vigtigt, at du holder dig orienteret om de seneste tendenser inden for dit område. Det kan du blandt andet gøre via medierne, netværksgrupper eller sociale medier. Du skal vide, hvad der sker i branchen og tage stilling til, hvad du synes om udviklingen. På den måde er du hele tiden klar til det næste potentielle interview, og du kan hurtigt danne dig et overblik over, hvilken retning du ønsker, interviewet skal tage.
    Sidst men ikke mindst er det en god ide at bruge kræfter på at være top of mind hos journalisterne. For eksempel med Twitter, som er journalisternes og meningsdannernes SoMe-legeplads. Følg journalister, som skriver inden for dit felt, kommentér på deres opslag, når du kan bidrage med noget til debatten, og skriv selv opslag, som viser din holdning til aktuelle emner inden for dit område – selvfølgelig med passende hashtags, så dit opslag bliver fundet i mængden. På den måde kan du kontinuerligt fremvise din ekspertise inden for et område og minde journalisterne om, hvorfor du er interessant at snakke med.
     
  3. Vær til rådighed
    Dette simple råd er et af de vigtigste. Hvis du er til rådighed hver gang, medierne har brug for din ekspertise, er der større chance for, at journalisterne tager fat i dig igen. Det kender du sikkert også fra din egen dagligdag. Hvis du for eksempelvis har to kolleger med samme viden, som du kan spørge til råds, og den ene altid er til rådighed og gladeligt svarer på dine spørgsmål, mens den anden kun sjældent har tid og i øvrigt synes, det er lidt besværligt, så tør jeg godt gætte på, hvem du går til først.
    Dagens mediebillede gør i øvrigt, at journalister ofte har utrolig travlt med at få deres artikler færdige. Jo mere du kan hjælpe med både at føde dem informationer og få historien hurtigere i luften, jo større en ressource er du. Kort sagt handler det om at stille op og at gøre processen så nem og effektiv som muligt for journalisten. Det kan betyde, at du for eksempel skal omlægge nogle aftaler i løbet af din arbejdsdag, men hvis du er indstillet på det, giver det store plusser på talsmandskontoen.

Er du journalisternes ekspert, er du deres publikums ekspert
Det tager tid at opbygge en god talsmandsposition, hvor medierne kommer direkte til dig for at få information eller indsigt. Du skal gøre din talsmandsposition til en prioritet, hvis du vil have succes med at være journalisternes foretrukne ekspert. Til gengæld får du rig mulighed for at få mere taletid i medierne og for at styrke både journalisternes og deres læseres, lytteres og seeres opfattelse af, at du og din virksomhed har stor ekspertise inden for jeres området.

Af Maimouna Maria Corr
Maimouna er kommunikationsrådgiver og Senior Account Executive hos Discus Communications, hvor hun til dagligt arbejder med at styrke kundernes positionering og omdømme gennem strategisk kommunikation.