Sådan får du mere værdi ud af din presseindsats: Vælg de rette medier

“Al omtale er god omtale” var et af salige Spies’ yndlingsudtryk. Dét, der virkede godt for ham og hans rejsebureau, er ikke nødvendigvis et godt fundament for netop din presseindsats. Derfor vil jeg slå et slag for, at en god, værdifuld presseindsats er målrettet og baseret på indsigt om målgruppen. Den skal hjælpe dig til at fortælle din historie til de rigtige modtagere, hvilket er dem, som potentielt kunne komme til at handle med dig eller har indflydelse på forretningen på anden vis.

Rammer du forbi målgruppen?
At sende pressemeddelelser ud vidt og bredt svarer til at skyde med spredehagl. Med den taktik risikerer man altså at skyde direkte forbi målgruppen. Det samme gør sig gældende, hvis man målretter sine historier til medier på et forkert grundlag eller har et misforstået syn på, hvor målgruppen finder deres nyheder.

Eller måske endda hvem målgruppen overhovedet er.

Jeg oplever ofte, at virksomheder allerhelst vil i TV, radio eller de store dagblade med alle deres historier. Men selvom der her er mange seere, lyttere og læsere at ramme, er det ikke nødvendigvis den rette vej at gå. Ofte er der en række fagblade, lokalmedier eller livstilsmedier, som kan være ligeså – hvis ikke mere – værdifulde at gå efter.

Der er mange eksempler på tilgange til medieudvælgelse, som desværre ikke er særlig værdifulde for din virksomhed. Og det er ærgerligt at bruge tid og ressourcer på en presseindsats, som rammer ved siden af.

Find de mest værdifulde medier
Skal du have mest muligt ud af din presseindsats, kræver det, at du finder lige netop de medier, som giver størst værdi for din virksomhed ved at forstå dine målgrupper og deres medieforbrug.

Først, når du har helt styr på, hvem din målgruppe er, kan du begynde at overveje, hvordan du målretter kommunikationen. Og når du forstår din målgruppes medieforbrug, kan du sørge for at pitche din historie til medier, som din målgruppe rent faktisk læser. Og det er netop sådan, du rammer plet med dine historier og sørger for, at presseindsatsen tilfører din virksomhed reel værdi. Uanset om det handler om at pleje dit omdømme, øge kendskabet til din virksomhed eller påvirke en agenda.

Helt konkret handler det om at:

  • Lave et reality check af målgruppen. Hvem vil du helt specifikt ramme med din kommunikation? Og hvordan skal denne kommunikation tjene din forretning? Og husk, at her taler vi ikke kun om salg og bundlinje men så sandelig også om at gøre sig lækker overfor potentielle samarbejdspartnere, investorer o.l.
  • Researche målgruppen. Hvor orienterer de sig henne, når de vil opdateres på seneste nyheder, livstilstrends eller branchenyt? Hvem påvirker dem? Og er det smartere, at du påvirker dem, der påvirker dem?
  • Lave en oversigt over din virksomheds nøglemedier baseret på reality check og research. Hvilke medier henvender sig til og bliver læst af din målgruppe?

Så langt, så godt
Det kan virke elementært, men historien viser gang på gang, at ovenstående essentielle skridt ofte bliver sprunget over i arbejdet med pressehåndtering. At identificere de rette medier er selvfølgelig kun en del af arbejdet med at få størst udbytte af presseindsatsen.

Du skal selvfølgelig også sørge for, at historien er vinklet rigtigt både til mediet og til målgruppen, egner sig til klassisk PR og rent faktisk understøtter din forretningsstrategi. Du skal selvfølgelig også sikre, at presseindsatsen tænkes ind i den samlede kommunikationsindsats. Den kan blandt andet understøtte din virksomheds indsats på sociale medier til at øge troværdighed, hvis det bliver gjort rigtigt. Men det er en anden historie.

Af Maimouna Corr
Maimouna er kommunikationsrådgiver og Senior Account Executive hos Discus Communications, hvor hun til dagligt arbejder med at styrke kundernes positionering og omdømme gennem strategisk kommunikation.