Guide til en succesfuld Kickstarter-kampagne – Selve kampagnen (Del 2)
Varighed af kampagne
En kampagne på Kickstarter kan vare alt fra én til 60 dage. Erfaringen er, at 30 dage går for hurtigt, mens 40-50 dage er passende. Med en varighed på 40-50 dage er der også mulighed for at skabe to bølger af interesse, der driver folk ind på kampagnen.
Den første bølge skal selvfølgelig handle om selve produktet. For at skabe bølge nummer to bliver du nødt til at være kreativ.
Mål for kampagnen
På Kickstarter får du kun de penge, folk har doneret, hvis kampagnen kommer over målstregen. Altså opnår det mål (’goal’), du har sat. Det må derfor ikke være så højt, at kampagnen mislykkes. Samtidig skal du have penge nok, til at du rent faktisk kan producere og levere produktet.
Promovér dit produkt, mens kampagnen kører
Der er seks kanaler, du skal benytte dig af:
- Igennem diverse interessefællesskaber: brug dine egne medier (sociale medier, nyhedsbrev, hjemmeside) og andres kanaler
- Pressen
- Annoncering – Facebook-annoncering har fungeret rigtig godt for både Smart Wheel og Smart Ped
- Partnerskaber – kan du finde en synergi med andre produkter? Til både Smart Wheel og Smart Ped har FlyKly udviklet en app (Bitride), der giver en masse ekstra funktioner. For FlyKly er et partnerskab med en producent af Smart Watches f.eks. naturlig.
- Afhold events, så folk kan prøve dit produkt – FlyKly er i gang med den helt store joyride-turné til byer som San Fransisco, New York, Milano, Berlin, Hamburg, København, München, Amsterdam, London, Zürich, Wien, Paris og Ljubljana
- Social media influencers – der findes et hav af helt almindelige mennesker, der har ligeså mange følgere på de sociale medier, som de kendte har. De går under navne som Youtubers, Instagrammers, Snapchatters, mv. Find dem og lad dem prøve dit produkt. Ikke alene har de rigtig mange følgere, men de er også langt mere troværdige end berømthederne, som vi alle ved er blevet betalt for at promovere et produkt.
Vil du vide mere om Crowdfunding, du kan også læse Del 1 – Inden Kickstarter og Del 3 – Efter kampagnen