Guide til en succesfuld Kickstarter-kampagne – Inden Kickstarter (Del 1)
Crowdfunding bliver mere og mere populært som alternativ til banklån og venturekapital. Det mest populære crowdfunding-site Kickstarter har siden sin start skaffet 12 milliarder kroner til 100.000 projekter. Nu lyder det næsten som om, det ikke kan gå galt på Kickstarter, men rent faktisk er det kun 40 procent af projekterne, der har succes. Lær her af manden bag 22 succesfulde Kickstarter-kampagner.
Med erfaring fra hele 30 Kickstarter-kampagner er Niko Klansek fra FlyKly temmelig sikkert den, der ved mest om hvordan man får succes med en Kickstarter-kampagne.
Et af hans projekter var et elektrisk løbehjul, Smart Ped. Et perfekt transportmiddel til pendlere, der har behov for nem transport. Målet var at samle 745.000 kr. ind til den første masseproduktion. Dét mål nåede han hurtigt. På kun 23 dage samlede han over 1,3 millioner kroner ind.
Tidligere lancerede han Smart Wheel – et elektrisk hjul, der kunne sættes på en almindelig cykel og vupti, så var det en elektrisk cykel. Målet dengang var også 745.000 kroner, som så rigeligt blev overgået med et samlet resultat på 4,7 millioner kroner.
Sådan opbygger du en succesfuld Kickstarter-kampagne – Inden Kickstarter
Crowdfunding kan give dig meget, meget mere end blot penge. Gør du det rigtigt, kan du høste uvurderlig viden, som kan betyde knald eller fald for dit projekt.
- Hvor stort er markedet?
- Hvordan skal det endelige produkt se ud?
- Hvilke budskaber fanger folks interesse?
- Hvad er den rigtige pris?
Trin 1: Test din idé af
Det vigtigste, du i første omgang skal fokusere på, er at få feedback på dit produkt fra folk, der kunne tænkes at bruge det. Etablér kontakt til de potentielle brugere/kunder, tag ud på messer, vær i det hele taget til stede alle de steder, der overhovedet er relevante. Som Niko siger, så er der ingen grund til at være bange for, at nogen stjæler din idé. De har for travlt med deres eget.
Eksempel: ’Make or break’ feedback – Smart Wheel tæt på flop
Et godt eksempel, på hvor vigtig feedback kan være, kommer fra Smart Wheel. Her var FlyKly ude på alle cykelrelaterede messer, arrangementer og cykelture, de overhovedet kunne komme i nærheden af. De fik hurtigt en meget klar indikation af, hvad folk ville være villige til at betale for deres hjul og hvilke budskaber, de skulle bruge for at vække interessen. Så langt, så godt.
Med otte kilos kampvægt var cykelentusiasternes feedback, at dét var alt for tungt. De kunne rigtig godt lide Smart Wheel ideen, men ville aldrig købe et så stort og tungt hjul. Det betød, at FlyKly måtte hjem til tegnebrættet for at se om de kunne re-designe hjulet. Det lykkedes. Størrelsen på hjulet blev halveret og vægten kom ned på 3 kilo. Niko er overbevist om, at dét gjorde hele forskellen.
Trin 2: Opbyg et fællesskab omkring dit produkt
Konverteringsraten for en Kickstarter-kampagne er i snit 2,5 procent for ikke-tekniske produkter og én procent for tekniske produkter.
Det er derfor alfa og omega, at du får opbygget interesse for dit produkt inden Kickstarter kampagnen går i gang. Regnestykket er enkelt. Hvis du har et tech-produkt ala Smart Ped, skal du have 1.000 mennesker, der går ind og kigger på din kampagne for at få 10 kunder. Hvis du har brug for 100 kunder for at nå dit succesmål på Kickstarter, så skal du have skabt positiv kontakt til 10.000 mennesker.
Derudover er der den simple årsagssammenhæng, at jo mere interesse, der er for dit produkt i starten af kampagnen, des flere mennesker vil ende med at købe dit produkt.
Du bliver derfor nødt til at opbygge et fællesskab omkring din virksomhed, din idé og dit produkt inden kampagnen.
Opbyg social media-kanaler og brug dem fornuftigt. Hav en hjemmeside og et nyhedsbrev, man kan tilmelde sig. Prøv også om du kan få pressen med som medspiller. Hvis dit produkt er helt unikt, har du en rigtig god chance for, at pressen vil skrive om dit produkt. Er du ikke selv mester i medierelationer eller effektiv opbygning og brug af de sociale medier, så tag fat på erfarne folk på et kommunikationsbureau. Vi ved, hvordan det skal gøres.
Trin 3: Vid præcis hvad dit produkt koster at masseproducere
Minimum to til tre måneder før Kickstarter-kampagnen begynder, skal den endelige prototype være på plads. Det indebærer samtidigt, at du har en nagelfast aftale på plads med dem, der skal masseproducere dit produkt.
Ifølge Niko er der en del, der har brændt fingrene med en produktion, der blev langt dyrere end forventet. Det er ikke nok med en prisindikation. Hav en klokkeklar skriftlig aftale på plads, inden produktets endelige pris meldes ud.
Trin 4: Producér indholdet til kampagnen
En Kickstarter kampagne indeholder rigtig mange elementer, såsom video, tekster, grafik, rewards (hvad man får for sin donation).
Videoen er et vigtigt element i enhver Kickstarter-kampagne
Ifølge Niko skal den bestå af fire elementer. Du får dem her i rækkefølge:
- Hvem du er, hvad er formålet med dit produkt, hvorfor skal vi stole på dig?
- Produktets tre vigtigste egenskaber
- Hvorfor er vi på Kickstarter? Hvad er det vi har brug for?
- Afslut med ordene ”please back us and share”
Det er typisk kun 30 procent, der ser hele videoen fra start til slut. De første 10 sekunder er de allervigtigste. En video må ikke vare mere end 2-3 minutter. Smart Ped videoen varer 2,5 minutter og hele 55 procent ser den til ende. Se videoen for Smart Ped og Smart Wheel her.
Klare og tydelige tekster
Ikke alene er en god tekst vigtig, men rækkefølgen har også betydning. Her kommer opskriften:
- PRODUKTET
Beskriv produktet og husk at bruge al den feedback, du har fået undervejs; hvad er vigtigt? - DONATION & REWARDS
Kickstarter er oprindeligt bygget til at skaffe finansiering til kreative projekter. Derfor opererer man med begreberne ’donations’ og ’rewards’, som – når man har et produkt – kan oversættes til pris og produkt. Der skal være en kort og klar beskrivelse af, hvad man får, når man ’donerer’ penge til projektet.
En donation kan være dit produkt, men mange går faktisk også ind og støtter en idé med penge. En typisk donation ligger på 25 dollar, og belønningen (reward) kan være, at man til evig tid bliver takket på hjemmesiden. Det er der faktisk overraskende mange, der gør. Specielt ved de mere tekniske innovationer er folk interesserede i at vise, at de var blandt de første, der støttede en god sag eller et innovativt produkt.
Staldtip: Er dit produkt cool, og kan du ramme en pris, der ligger mellem 100 og 150 USD, så er du blandt dem, der får flest ’backers’ og – ikke mindst – penge.
- TIMELINE
Dine backers skal vide, hvornår de kan forvente at modtage deres produkt. Der kan godt gå noget tid mellem kampagnen er succesfuldt afsluttet (læs: du har fået de penge, du har brug for) og folk får deres produkt. Det vigtigste er, at folk er velinformerede. Så kan de godt vente længe. Lav en realistisk timeline, der viser projektets forskellige faser. F.eks. har FlyKly lagt denne timeline op for Smart Ped.
- TEAM
Fortæl om dig selv og dit team – det opbygger troværdighed - ELIMINÉR barrierer
Imødegå de forskellige elementer af usikkerhed, der kan være omkring et produkt, der rent faktisk ikke er blevet produceret endnu. Her kan du give folk ro i maven omkring alle de elementer, der potentielt kan betyde, at de ikke tør bestille dit produkt.
Vil du vide mere om Crowdfunding, du kan også læse Del 2 – Selve kampagnen og Del 3 – Efter kampagnen