Den nye Covid-19-virkelighed: 5 gode råd til marketing og kommunikation i tech-branchen

Vi er midt i en historisk tid, hvor intet er, som det plejer. Ingen ved, hvornår det ender, eller hvordan vores new normal kommer til at se ud. Uanset om man prøver at gennemføre en nok så normal hverdag, kan vi ikke komme udenom, at Covid-19 påvirker os alle.

Alle brancher må efter bedste evne omstille sig til den nye virkelighed, og tech-branchen er ingen undtagelse. Faktisk er vi nu – mere end nogensinde før – afhængige af teknologi og digitale løsninger, hvilket skaber helt nye krav til virksomhederne.

I Discus Communications arbejder vi med kommunikation og markedsføring for en række tech-virksomheder. Derfor har vi overvejet, hvad den nye virkelighed betyder for disse virksomheders kommunikation og markedsføring, og hvad branchen kan gøre for at omstille sig bedst muligt:

  1. Sørg for at holde kunder og ansatte informeret – kommunikation er afgørende

I usikre tider kan der opstå forvirring og tvivl. Derfor vil jeres kunder have behov for ekstra vejledning og information. De vil gerne vide, hvordan deres tjenester evt. bliver påvirket, og hvad jeres virksomhed gør for at skabe så meget kontinuitet som muligt. Hav derfor fingeren på pulsen, når det kommer til kundekontakt. God og øget kommunikation er alfa og omega.

Hold løbende kontakt gennem alle jeres kanaler: e-mail, sociale medier og en-til-en-interaktion. I kan også afholde virtuelle events, som webinarer, eller livestreams via Facebook og Instagram, hvor kunderne har mulighed for at stille spørgsmål.

For at kundekontakten kan blive så god som mulig, skal den interne kommunikation også være på plads. Bed derfor dine overordnede eller interne eksperter dele deres råd i blogposts og videoer. Og er du leder, så sørg for at skrue op for kommunikationen til medarbejderne.

  1. Gentænk jeres positionering

Overvej hvilke styrker, jeres virksomhed har. I lyset af de nye omstændigheder kan I spørge jer selv, om der måske er andre aspekter af jeres produktportefølje eller ydelser, som kan give fornyet genklang hos kunderne?

Sælger I f.eks. it-ydelser og -services, vil kunden måske i højere grad være interesseret i at vide, om I kan understøtte deres forretningskontinuitet. It-sikkerhedsvirksomheder kan med fordel fokusere på ydelser og rådgivning, der kan forbedre sikkerheden på hjemmekontoret. Og sælger I produktivitetsværktøjer, kan I fokusere på, hvordan I kan hjælpe virksomhederne med at understøtte deres medarbejderes hjemmearbejde.

Overordnet set handler det om, at I som virksomhed genovervejer kundernes behov og indstiller jeres positionering og kommunikation herefter. På den måde skaber I øget værdi for kunderne, og optimerer jeres egen markedsposition.

  1. Fokus på fællesskabet

Hjemmeophold og begrænset fysisk kontakt betyder for mange, at de føler sig isoleret og ensomme.

Derfor kan I, som virksomhed, med fordel overveje, hvordan I kan opbygge og vedligeholde fællesskaber for jeres kunder.

Indgår kunderne allerede i et form for fællesskab, kan I bringe dem sammen ved hjælp af de digitale løsninger. Mange fitnesscentre, yogastudier mv. får f.eks. samlet deres medlemmer gennem online træningsvideoer trods lukning. Selvom din virksomhed ikke er en abonnementsforretning, bør I alligevel spørge jer selv, om der er noget, I kan gøre for at hjælpe jeres kunder med at holde deres egne fællesskaber i live. Det samme gælder for jeres medarbejdere.

  1. Nye muligheder

I denne tid er der en masse opgaver, der må udskydes. Det kan måske virke modløst, men prøv at se muligheder i stedet for begrænsninger. For nu har I måske tiden til at gå i kast med hængepartier, eller til at arbejde på de langtidssigtede forretningsmål. Er jeres hjemmeside ajour? Kan I gøre jeres budskaber skarpere? Er det tid til at skrive nye blogindlæg og inspirere andre?

  1. Hjælp, hvor der hjælpes kan – det lønner sig

Når kriser rammer, er det vigtigt, at vi hjælper hinanden. Vi er mere afhængige af teknologi end nogensinde før, og det giver tech-virksomheder en helt særlig mulighed for at yde et ekstra bidrag. IT-Branchen har allerede været ude og opfordre organisationens medlemmer til at hjælpe med digitale hjælpepakker. De foreslår, at virksomheder kan hjælpe med licenser til virtuelle mødeplatforme, hardware, it-opsætning eller support til forskellige brancher. Mulighederne er mange. Spørg jer selv, hvad I som virksomhed kan gøre for at hjælpe i situationen. Det handler ikke kun om at være humanitær. Det gavner faktisk også din virksomheds omdømme og dine kunders tillid. Så hvis I ikke allerede har en CSR-strategi, er tidspunktet måske det helt rette nu.