Guide til en succesfuld Kickstarter-kampagne – Efter kampagnen (Del 3)
Glem ikke dine kunder
Mange begår den fejl, at de går i produktions-mode, når kampagnen er afsluttet og glemmer at holde kommunikationen kørende med deres kunder. Det duer ikke at gå fra ’hot to cold’, som Niko udtrykker det. For det første er det god tone at holde sine kunder informeret om, hvordan produktion går. For det andet, så er det enormt svært at høste forståelse for en eventuel forsinkelse af leveringen, hvis man har holdt radiotavshed lige op til, folk troede, de skulle have deres produkt i hånden.
Giv andre muligheder for forudbestilling
Allerede før kampagnen skydes i gang, skal det være muligt at forudbestille produktet på ens egen hjemmeside, alternativt via Facebook. Der er stadig en del, der ikke får udnyttet tilbuddet via Kickstarter, og hvis de ikke kan lægge deres bestilling et andet sted, så glemmer de hurtigt, at de var interesserede.
Hold dine kunder engagerede
Kommunikér med dem mindst én gang om måneden. Også efter de har fået deres produkt. Kaster du dig ud i en ny omgang finansiering via Kickstarter, så er dine første kunder, dem du allerede kender fra runde ét.
Så hold dem engageret.
DE TRE STØRSTE CROWDFUNDING SITES
- Siden Kickstarter blev etableret i 2009, har ni mio. personer givet 12 mia. kr. til knap 100.000 succesfulde projekter. Hvis det fulde beløb ikke bliver rejst, så får donorerne pengene tilbage. Kickstarter er for kreative projekter såsom film og virksomheder.
- GoFundMe blev etableret i 2010 og har rejst knap 7 mia. kr. det seneste år. GoFundMe rejser især penge til personlige projekter og velgørende formål. Man kan f.eks. være med til at betale udgifterne til at redde en syg hund.
- Indiegogo rejser både penge til personlige projekter, kreative projekter og virksomheder. De oplyser ikke, hvor meget der er blevet rejst.
Kilde: Finans.dk
Vær ikke genert! Tag gerne kontakt, hvis du har brug for hjælp.
Vil du vide mere om Crowdfunding, du kan også læse Del 1 – Inden Kickstarter og Del 2 – Selve kampagnen