Undervurder ikke lokalmedierne
Lokalmedierne har godt fat i deres læsere, de favner bredt, og så er de faktisk ikke kun til lokale nyheder. Hvis du er typen, der tøver, når det kommer til at målrette historier til lokalmedierne, så læs med her og få fire gode grunde til at tage dem i betragtning, næste gang du har en nyhed, der skal ud og leve.
1. Lokalmedierne favner bredt
85 pct. af de danske husstande får lokalmedierne ind ad brevsprækken, og de lokale ugeaviser har ca. 2,6 millioner læsere. De hører til blandt de sidste, ægte massemedier, og en af deres helt store styrker er, at de personer, der læser lokalmedierne, ofte læser dem fra ende til anden. Har du en historie, der er relevant for en større målgruppe, eller har du en meget snæver målgruppe, som kan rammes gennem en hjælpemålgruppe – fx familie eller forretningsforbindelser i et lokalområde – så overvej, om ikke lokalmedierne kan være en mulighed.
2. Lokalmedierne er ikke så støvede, som du måske tror
Den digitale udvikling er bestemt ikke gået lokalmedierne forbi. Mange lokalmedier er blevet rigtig gode til at formidle deres indhold online og på de sociale medier. TV Øst og Lokalavisen Aarhus er blandt de første medier i Danmark til at bruge chatbots på Messenger, hvor de har rigtig godt fat på deres målgruppe. Et andet eksempel er lokalavisen.dk; I august 2018 lå lokalavisen.dk placeret på en 18. plads ud af 145 danske medier på Dansk Online Index med 74.962 brugere dagligt, mens de på Facebook har ca. 52.000 følgere og høj aktivitet. Dog bør det nævnes, at der kan være stor forskel på indholdet online og på print. Mange lokalmedier har en mere sensationspræget tilgang online, hvorimod de på print er mere moderate i deres overskrifter. Dét kan man med fordel tænke ind i sin vinkling, så historien passer til det format, man går efter.
3. Lokalmedierne er ikke kun til lokale nyheder
Mange afsendere overser måske lokalmedierne, fordi deres historier ikke er lokalt forankrede. Men det er der bestemt ingen grund til, for lokalmedierne er ikke kun til lokalt stof, selvom man godt kunne tro det ud fra betegnelsen. Faktisk viser en undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen, at kun halvdelen af nyhederne i lokale og regionale medier er lokalnyheder. Resten er enten nationale eller uden geografisk fokus.
Så lad dig ikke begrænse af, at du ikke har lokale historier. Tænk gerne i historier, der appellerer bredt, for de har bestemt også sin gang på jord hos lokalmedierne. Eksempelvis kan CSR-historier, employer branding og forbrugerrettede historier med indsigter i adfærd fungere lige så godt lokalt som nationalt, hvorimod erhvervshistorier skal have en lokal forankring. Det kan være at virksomheden er en del af det lokale erhvervsliv, at den nye direktør kommer fra lokalområdet eller at I afholder et stort event lokalt.
4. Lokalmedierne deler ofte deres historier
Det er ikke sjældent, at en historie der er kommet i én lokalavis også samles op af flere andre. Det sker, dels fordi historierne ikke alle er lokalt forankrede, og dels fordi mange lokalmedier samarbejder og har aviser, der dækker mange lokalområder. Lokalavisen udkommer f.eks. i 13 forskellige byer på Sjælland og syv i Jylland. Hér er altså en mulighed for at komme meget bredt ud, uden at skulle pitche historien vidt og bredt.
Så undervurder ikke lokalmedierne. De kan være et godt supplement til en større presseindsats, eller de kan bruges til en selvstændig PR-indsats. Som med alle andre medier handler det om, at din historie skal være relevant for mediets læsere, vinklingen skal være skarp, og den skal leve op til nyhedskriterierne.