Kaspersky Lab lancerer gratis sikkerhedsprogram

CASE: Kaspersky Lab

PR og influencer marketing sætter fart på produktlancering

Som en del af et marketinginitiativ uddelte it-sikkerhedsvirksomheden Kaspersky Lab ét års gratis licens af deres antivirussoftware til forbrugerne. Modydelsen var forbrugernes kontaktinformation, så Kaspersky Lab kunne opbygge en permission database, som kunne anvendes til fremtidige marketingkampagner. Danmark blev testland for det globale it-sikkerhedsfirma.

Da Discus Communications og Kaspersky Lab indledte analysearbejdet, havde Kaspersky Lab allerede gjort sig de første erfaringer med at uddele gratis software. Som deres nordiske direktør, Leif Jensen, udtrykte det, så var det ufattelig svært at forære noget væk gratis. De var simpelthen ikke tilfredse med antallet af downloads.

Kommunikationsstrategiske overvejelser: Når der skal skabes fokus på et område med lille interesse

Digital sikkerhed er for de fleste forbrugere ligeså højt – eller rettere lavt – på deres dagsorden, som forsikring og pensioner. Vi ved godt, at det er vigtigt, at vi sikrer os. Men realiteten er, at der kan være meget lang vej fra erkendelse til handling og køb.

Opgaven bestod derfor i at skabe så meget opmærksomhed om digital sikkerhed, at forbrugerne ville gå til tasterne og rent faktisk downloade det gratis antivirusprogram – Kaspersky Free. Målgruppen var alle over 18 år. Og målet var minimum 1.000 downloads.

Løsning: Den stærke historie er vejen til opmærksomhed

Al erfaring viser, at det typisk er mænd, der køber digital beskyttelse. Vores forbrugerundersøgelse blandt 1.000 voksne danskere viste da også, at dette rigtignok var tilfældet. Men så fandt vi en helt anden og mere spændende historie i tallene.

Nemlig at yngre kvinder ikke bare har det største online forbrug, men at de også er mest villige til at betale hackere for at få deres data – typisk billeder – retur. Og de er villige til at betale væsentligt mere, end et it-sikkerhedsprogram koster dem. Dét blev kernehistorien.

Ud fra denne viden skabte vi en integreret kommunikationsindsats, der bestod af et push til pressen, egne kanaler og via betalte samarbejder.

Kaspersky resultater

1. “Gratis antivirus fra Kaspersky Lab”

Den traditionelle produktpressemeddelelse fik den ønskede opmærksomhed fra en række fagmedier og nåede ud til 287.000 potentielle læsere.

2. “Først for sent sætter vi prislap på vores data”

Forbrugerundersøgelsen gemte som sagt på den virkelig spændende historie og en række medier fik hver sin vinkel. Finans.dk, BT, MetroXpress, IT-Reload bragte historierne og omtalen gav et samlet reach på over to millioner mulige læsere, mens radiointerviewet i Radio24Syvs program Aflyttet potentielt blev lyttet til af over 500.000 mennesker.

3. Influencer marketing samarbejde

Online mediet Elektronista henvender sig til alle med interesse for digital kultur og samspillet mellem mennesker og teknologi. Da online-universet har rigtig godt fat i det kvindelige publikum, var et influencer marketing samarbejde med Elektronista oplagt med tanke på målgruppen og budskabet.

4. “Så nemt er det at hacke dig”

Video er et virkeligt stærkt værktøj og kan bestemt også bruges i det journalistiske arbejde. Med en ung kvinde som case og med den nordiske direktør for Kaspersky Lab skabte vi en videopressemeddelelse, som efterfølgende blev pitchet til en række online medier. Det gav os sammenlagt en OTS (Opportunity To See) på over fem millioner online views i 11 forskellige landsdækkende, regionale og lokale medier.

Resultater

  • 5.000 downloads de første tre uger
  • Samlet OTS (Opportunity to see) på PR-indsats: 7,4 millioner
  • Reach på influencer marketing kampagne: 45.000 unikke online besøgende
  • Seks interviews inkl. Radio 24syv
  • 15 kvalitetsartikler