Derfor fejler din Employee Advocacy-strategi på LinkedIn
Fra tid til anden er vi i kontakt med virksomheder, der undrer sig over, at deres Employee Advocacy-program ikke virker lige så godt, som det (måske) engang gjorde. De oplever, at likes, delinger og kommentarer på deres medarbejderes opslag er i frit fald og nærmer sig noget “der virker ret pinligt” som én udtrykte det. Så hvad er det, der går galt?
Grundideen bag Employee Advocacy er at gøre medarbejdere til ambassadører for virksomheden på sociale medier, hvor LinkedIn er den primære platform i Danmark. For når medarbejderne bruger deres personlige profiler til at dele viden, ekspertise og indsigter, kommer der et menneskeligt ansigt på fortællingerne. Og de når langt bredere ud, end hvis virksomheden selv deler indholdet.
Veludført Employee Advocacy øger ikke bare virksomhedens reach betragteligt. Det minimerer også den barriere, mange virksomheder oplever, fordi vi som mennesker er blevet langt mere kritiske overfor reklamer og salg – også på sociale medier.
Når medarbejdere til gengæld sætter et autentisk og menneskeligt ansigt på deres virksomhed med relevant og inspirerende indhold, skaber de en win-win for alle. Medarbejderne kan dele deres viden og betragtninger samt etablere et personligt brand. Læserne kan blive inspireret og komme ind bag virksomhedens facade som potentielle kunder eller medarbejdere på sigt. Og sidst, men ikke mindst, bliver virksomhedens brand og omdømme bygget organisk og sikkert op.
Udført rigtigt er der utrolig meget godt at hente fra Employee Advocacy.
Problemet opstår, når det bliver tydeligt for følgere og forbindelser, at en kontakt på LinkedIn udelukkende deler sin virksomheds salgsbudskaber, der oftest bliver skabt i marketing- eller kommunikationsafdelingen og delt via et Employee Advocacy-værktøj.
Ikke at der er noget galt med ind i mellem andre opslag at invitere til et webinar eller præsentere et nyt koncept fra virksomheden. Men når det er tydeligt, at en medarbejder ukritisk deler alle virksomhedens opslag og agerer reklamesølje – uden selv at forholde sig til indholdet og kommentere det – bliver netværket hurtigt træt og begynder måske lige frem at skrumpe. Det bliver endnu mere synligt, når vi ser præcis det samme LinkedIn-opslag hos flere forskellige medarbejdere.
Bliver Employee Advocacy alt for automatiseret, og er indholdet centreret omkring salg og markedsføring, underminerer det ganske enkelt medarbejdernes autenticitet og troværdighed på LinkedIn – og i sidste ende påvirker de dårlige oplevelser også virksomhedens omdømme.
HER ER 3 TIPS TIL AT FORBEDRE DIN EMPLOYEE ADVOCAY STRATEGI
-
- EMPOWERMENT: SÆT MEDARBEJDERNE FRI OG GIV DEM TROEN PÅ SIG SELV
Veludført Employee Advocacy er en elegant linedans. At engagere medarbejderne og gøre dem til ambassadører, der hjælper med at promovere jeres virksomhed, er på ingen måde “forbudt”. Employee Advocacy skal imidlertid udføres elegant og på en måde, der styrker både medarbejderens profil og virksomheden image, og samtidig giver modtageren reel værdi. Først dér får det den ønskede effekt.
Linedansen består i at frisætte medarbejderne til at dele deres ægte oplevelser og meninger, så de både repræsenterer sig selv bedst muligt, men også bliver effektive ambassadører for virksomheden. Så vi har personlig autenticitet på den ene side, og virksomhedens behov for en koordineret stemme på den anden side.
- EMPOWERMENT: SÆT MEDARBEJDERNE FRI OG GIV DEM TROEN PÅ SIG SELV
-
- PERSONALISERING: FOKUSER PÅ DEN ENKELTE MEDARBEJDERS BRAND
En god måde at komme i gang på er at bede jeres medarbejdere overvejende fokusere på at dele deres personlige historier eller brancherelaterede indsigter, der kan være interessante for deres netværk. På den måde udvikler de gradvist deres personlige brand og finder frem til deres unikke stemme. Og så er det OK ind i mellem at krydre med et mere salgsrelateret eller corporate budskab.
- PERSONALISERING: FOKUSER PÅ DEN ENKELTE MEDARBEJDERS BRAND
- GUIDELINES: KLÆD MEDARBEJDERNE ORDENTLIGT PÅ
Sørg for, at medarbejderne både kender virksomhedens mission, vision og produkter samt virksomhedens kultur, værdier og ESG-fokusområder, så de nemt kan dele historier og oplevelser, der viser, hvordan virksomheden gør en positiv forskel.
Det er også vigtigt at etablere klare retningslinjer og rammer for Employee Advocacy-indsatsen. For blot at tage et par eksempler: Hvad er passende indhold? Hvordan respekterer I fortrolighed og sikkerhed? Hvilken stil og tone passer til virksomheden?
I bund og grund handler det om den gode fortælling og det relevante indhold: Om inspiration, indsigt og information, som jeres målgrupper kan bruge. Udført korrekt og med en kreativ tilgang kan Employee Advocacy blive en særdeles kraftfuld kommunikations- og markedsføringskanal.
Vil du læse mere om vores tilgang, så se gerne her: Employee advocacy, Contentstrategi, content marketing